Ten, kto nigdy nie zapomina, że jedynym właściwym postępowaniem w stosunku do siebie i innych jest ciągła radykalizacja - nie może się ani pomylić, ani zagubić.
Raoul Vaneigem

Jesteś na archiwalnej wersji strony internetowej - przejdź na aktualną wersję rozbrat.org

Teatr w służbie korporacji za 30 czytników

Komisja Środowiskowa Pracowników Sztuki OZZ Inicjatywa Pracownicza

tatr.amaz.malApel do Teatru Nowego w Poznaniu oraz innych instytucji kultury ws „partnerskiej” współpracy z firmą Amazon Polska

„Cieszę się, że na naszej teatralnej drodze spotkaliśmy firmę Amazon. Zaszczytne miano pierwszej instytucji kultury w Polsce, którą Amazon wspiera swoimi czytnikami, zobowiązuje nas do kreatywności. Bardzo liczę na to, że twórcza przyjaźń Amazon i Teatru Nowego przetrwa wiele teatralnych sezonów i wspólnie wykreujemy niejedno artystyczne wydarzenie” – to słowa Piotra Kruszczyńskiego, dyrektora Teatru Nowego w Poznaniu, który kilka miesięcy temu zainicjował współpracę kierowanej przez niego instytucji z Amazonem.

Firma Amazon Polska (dokładniej Amazon Fulfillment Poland Sp. z o. o.) przekazała teatrowi trzydzieści czytników Kindle, zostając tym sposobem „partnerem technologicznym Sceny Debiutów”. Od maja 2016 r. odbywają się regularnie akcje „Czytnik” – otwarte dla publiczności seanse czytania performatywnego, w którym wykorzystywane są wspomniane czytniki Kindle. Teatr Nowy wspólnie z Amazonem zapowiadają również organizację cyklu otwartych spotkań i prób teatralnych.

Ta swoista akcja promocyjna Amazona przestawiana jest przez przedstawiciela firmy jako „promocja czytelnictwa”. „Wierzymy, że nasza współpraca przyniesie efekty w postaci promocji nie tylko konsumpcji kultury, ale także jej tworzenia” - mówi Robert Stobiński, członek zarządu spółki Amazon. Dyrektor Kruszczyński podkreśla również aspekt ekologiczny: „Kiedy obliczyłem ostatnio, ile tych egzemplarzy powielamy do każdej premiery, stwierdziłem że trzeba wpaść na genialny pomysł, który pozwoli nam zaoszczędzić te nomen omen amazońskie lasy”. Tym „genialnym sposobem” ocalenia amazońskich lasów jest wykorzystanie przez poznański teatr czytników Kindle z logo Amazona zamiast klasycznych drukarek.

Dyrektor Teatru Nowego, Piotr Kruszczyński, nie bierze niestety pod uwagę faktu, że firma Amazon, od momentu rozpoczęcia działalności w Polsce, jest ostro krytykowana za wykorzystywanie pracowników. Postawa dyrektora Kruszczyńskiego jest tym bardziej zaskakująca, że filia Amazona działa w podpoznańskich Sadach, a konflikt jest szczegółowo relacjonowany w mediach – również lokalnych. Przypomnijmy: przedstawiciele Komisji Międzyzakładowej OZZ Inicjatywa Pracownicza działającej w Amazonie są od czerwca 2015 r. w sporze zbiorowym. Domagają się m.in. tego, aby pracownicy mogli w pełni wykorzystywać należne im przerwy i podwyżki pensji do 16 pln za godzinę. Chcą też, aby firma nie traktowała gorzej pracowników zatrudnionych w Polsce i wprowadziła dodatki stażowe, dłuższe grafiki pracy i program przyznawania akcji pracowniczych, które obowiązują w magazynach Amazona za granicą.

Po uruchomieniu procedury sporu zbiorowego podjęte zostały wymagane prawem mediacje, które zarząd Amazona przerwał. Po kilkudziesięciu minutach spotkania mediacyjnego przedstawiciele zarządu kategorycznie odmówili dalszej rozmowy o postulatach załogi. Do tej pory nie zrealizowano żadnego z nich.

Od dawna w mediach pojawiają się relacje dotyczące ciężkich warunków pracy w centrach Amazona. Pracownicy, którzy podejmują pracę w firmie motywowani są przymusem ekonomicznym – dojeżdżają do magazynów z całego województwa, nawet 100 km w jedną stronę. Amazon przez cały rok chętnie korzysta z agencji pracy tymczasowych, oferujących jedynie miesięczne umowy. Pracownicy są obciążeni koniecznością spełniania wyśrubowanych norm, skrzętnie egzekwowanych przez hightechowy system kontroli pracy, co odbija się na ich zdrowiu. Każdy spadek wydajności muszą tłumaczyć się na tzw. sesjach coachingowych, nawet gry brakuje im kilku procent do wyrobienia normy.

Przypomnijmy, że to na poznańskiej teatralnej scenie – scenie Teatru Ósmego Dnia – jesienią 2015 r. odbyło się spotkanie międzynarodowej koordynacji pracowników Amazona. Jest to bezprecedensowe działanie budujące front pracowniczy wobec tego giganta. Dlatego bezrefleksyjne podjęcie współpracy sponsoringowej przez Teatr Nowy w Poznaniu uważamy za szczególnie oburzające.

Wiele z cenionych na świecie instytucji kultury posiada polityki sponsoringowe, które wykluczają współpracę z określonymi branżami. Najczęściej odmawia się przyjmowania środków od firm naftowych, tytoniowych, zbrojeniowych czy farmaceutycznych. Podobna odmowa w stosunku do podmiotu lekceważącego prawa pracownicze i wykorzystującego na masową skalę sytuację przymusu ekonomicznego jest całkowicie uzasadniona.

Gdy odbywały się pierwsze odsłony akcji „Czytnik” w Amazonie trwało referendum strajkowe. Ponad dwa tysiące pracowników i pracownic opowiedziało się za strajkiem, pomimo organizowanych przez dyrektorów generalnych zebrań, na których ogłaszano, że firma nie popiera głosowania.

Jako Komisja Środowiskowa Pracowników Sztuki OZZ Inicjatywa Pracownicza, której członkowie i członkinie uczestniczą w związkowych protestach oraz pikietach wspierających pracowników Amazona, a także w zakończonych fiaskiem negocjacjach z przedstawicielami zarządu, zwracamy się do teatrów oraz instytucji kultury w Polsce o niepodejmowanie współpracy z firmą Amazon do czasu, gdy nie zmieni ona swojej polityki w kwestii praw pracowniczych.

Spróbujmy spojrzeć na kulturę szerzej niż tylko przez pryzmat wskaźników „rozwoju czytelnictwa”, które da się poprawić za pomocą nachalnej promocji w postaci szemranego sponsoringu. Kultura to również poszanowanie praw pracowniczych, godne warunki pracy i godne pensje, które pozwalają ludziom zatrudnionym w takich miejscach jak hale Amazona w Sadach i Bielanach Wrocławskich na uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych.

W przypadku akcji Teatru Nowego mamy do czynienia jedynie z próbą ocieplenia wizerunku firmy Amazon, w zamian za... trzydzieści czytników. Dyrektor teatru z niezrozumiałych powodów zgodził się na instrumentalne wykorzystanie kierowanej przez niego instytucji kultury.

Translate page

Belarusian Bulgarian Chinese (Simplified) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Hungarian Icelandic Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Spanish Swedish Ukrainian